Winglets and anti-ship missile top latest additions to C295

03:47 1 Jun 2012

Airbus Military has revealed plans to flight-test several further enhancements for its C295 medium transport and special mission aircraft. These will include the addition of efficiency-boosting winglets and an anti-ship missile.

Outlining the company's objectives for the next 12 months, head of engineering Miguel-Angel Morell says the company will also look to test the integration of head-up displays linked to an enhanced vision system, and to fly with an onboard inert gas generation system (OBIGGS) intended to boost the twin-turboprop's battlefield survivability.

Introducing MBDA's Marte anti-ship missile with the C295 could satisfy a market demand to counter the growing threat posed by piracy, Morell said at Airbus Military's Getafe site, near Madrid, Spain, on 21 May. The company will first fly with an inert weapon before August to assess its aerodynamic effects on the transport, before progressing to release trials and finally dropping a live weapon. "Our aim is to complete all the work this year," he says.

The Chilean navy has already acquired C295s armed with Mk 46 torpedoes to meet its anti-submarine warfare requirements, and Morell says the Marte missile will be integrated using an adapted version of the same launcher.



Flight tests with an OBIGGS installation in the wing fuel tank should be performed in the fourth quarter of this year, with ground testing of the equipment having already been completed. "Our aircraft are operating in difficult environments," Morell notes.

A demonstrator aircraft will also be flown in early 2013 with winglets. These should increase aircraft performance in take-off, climb and cruise, and could be offered as a retrofit option for in-service versions. Then, by the middle of next year, the C295 should also be flown with head-up displays and an enhanced vision system installed.

"All these new systems are demanded by our customers," Morell says.

Airbus Military is meanwhile continuing development activities linked to an airborne early warning and control system version of the aircraft being offered with Israel Aerospace Industries subsidiary Elta Systems. The companies have held preliminary discussions with three potential customers for the proposed new variant.

Elsewhere, Airbus Military is also studying a possible gunship version of the C295 and smaller CN235, plus enhancements to its fully integrated tactical system mission suite integrated across its product range.
Winglets and anti-ship missile top latest additions to C295

Airbus Military ha revelado planes para varias pruebas de vuelo de más mejoras para su medio de transporte C295 y aviones para misiones especiales. Estos incluyen la adición de fomento de la eficiencia-aletas y un misil anti-buque. Esquema objetivos de la compañía para los próximos 12 meses, jefe de ingeniería de Miguel Ángel Morell dice que la compañía también tratará de probar la integración de las pantallas hasta de cabeza relacionados con un sistema de visión mejorada, y para volar con un a bordo del sistema inerte, la generación de gas (OBIGGS) destinado a impulsar la capacidad de supervivencia del doble turbohélice de campo de batalla. Presentación de Marte de MBDA misiles anti-buque con la C295 puede satisfacer una demanda del mercado para contrarrestar la creciente amenaza de la piratería, dijo Morell en el sitio de Getafe de Airbus Military, cerca de Madrid, España, el 21 de mayo. La primera empresa que va a volar con un arma inerte antes de agosto para evaluar sus efectos aerodinámicos sobre el transporte, antes de progresar a liberar a los ensayos y, finalmente, dejar caer un arma en vivo. "Nuestro objetivo es completar todo el trabajo este año", dice. La Armada de Chile ya ha adquirido C295s armados con torpedos Mk 46 para cumplir con sus requisitos anti-submarinos de guerra, y Morell dice que el misil Marte se integrarán mediante una versión adaptada del mismo lanzador.

Las pruebas de vuelo con una instalación OBIGGS en el tanque de combustible del ala se debe realizar en el cuarto trimestre de este año, con las pruebas en tierra del equipo que ya ha sido completado. "Nuestros aviones están operando en entornos difíciles", señala Morell. Un avión de demostración también serán trasladados en avión a principios de 2013 con aletas. Estos deben aumentar el rendimiento de las aeronaves en el despegue, ascenso y crucero, y se puede ofrecer como una opción de modernización para las versiones en servicio. Luego, a mediados del próximo año, la C295 también debe ser volado con la cabeza de las pantallas de visualización e instalado un sistema de visión mejorada. "Todos estos nuevos sistemas son demandados por nuestros clientes", dice Morell.

Airbus Military está por su parte la continuación de actividades de desarrollo vinculadas a un sistema aerotransportado de alerta temprana y la versión del sistema de control de la aeronave que se ofrece a Israel Aerospace Industries subsidiarios Sistemas Elta. Las compañías han mantenido conversaciones preliminares con tres clientes potenciales para la nueva variante de la propuesta. Por otra parte, Airbus Military también está estudiando una versión cañonera posible de la C295 y CN235 más pequeño, además de mejoras a su suite integrada plenamente la misión táctica del sistema integrado a través de su gama de productos.